PARLAMENTUL DISPUNE DE COMPETENŢE EXCLUSIVE ÎN DOMENIUL APĂRĂRII – DECIZIA CURŢII CONSTITUŢIONALE
Curtea Constituțională a Republicii Moldova (CC) a hotărât că Parlamentul, și nu Președintele, are competențe exclusive în domeniul apărării naționale a țării. Potrivit agenției INFOTAG, acest lucru este menționat în decizia Curții Constituționale, adoptată vineri în baza sesizării Președintelui Igor Dodon.
„Parlamentul Republicii Moldova are competențe exclusive în domeniul apărării naționale. Parlamentul adoptă documente de politici în materie de apărare națională în limitele stabilite de Constituție și de legile în materie”, se arată în decizia Curţii.
Potrivit documentului, „adoptarea strategiei naționale de apărare se înscrie în sfera de competență a Parlamentului”.
Răspunzând la sesizarea Preşedintelui, care este şi Comandatul Suprem, CC a explicat că „Constituția nu prevede o răspundere a Președintelui Republicii Moldova pentru capacitatea de apărare a statului”.
„Aceasta nu exclude posibilitatea adoptării unei legi, în spiritul Constituției, prin care Președintelui i-ar reveni o asemenea răspundere. Președintele Republicii Moldova este competent să întreprindă în materie de securitate și de apărare națională doar măsurile care sunt prevăzute și îi sunt permise potrivit legii”, subliniază CC.
În hotărârea sa, CC „a recunoscut constituțională procedura de adoptare de adoptare a hotărârii Parlamentului din 19 iulie 2018 cu privire la aprobarea Strategiei Naționale de Apărare și a Planului de acțiuni pentru implementarea Strategiei naționale de apărare pentru anii 2018-2022”.
În decizia CC nu sunt explicate ce competenţe are Preşedintele în calitate de Comandat Suprem al ţării.
După cum a informat anterior INFOTAG, săptămâna aceasta, Preşedintele Igor Dodon a depus o sesizare prin care a solicitat judecătorilor să interpreteze „unele norme constituționale care se referă la cooperarea în domeniul apărării a Parlamentului şi Guvernului cu Preşedintele în calitate de Comandat Suprem al Forțelor Armate”.
În sesizarea sa, Dodon întreabă Curtea dacă Parlamentul poate adopta documentele de politici în baza cărora se realizează planificarea apărării naționale, în lipsa consensului și fără acceptul Comandatului Suprem al Forțelor Armate sal al Guvernului.
„Președintele, în calitate de Comandant Suprem al Forțelor Armate, poartă răspundere personală pentru capacitatea de apărare a statului, este în drept, reieșind din atribuțiile șefului statului în domeniul apărării, să aprobe alte măsuri pentru asigurarea securității și apărării naționale ce nu sunt incluse în documentele de politici în baza cărora se realizează planificarea apărării naționale?”, întreabă Preşedintele în sesizarea sa.
Strategia Națională de Apărare a fost adoptată de Parlament fără aprobarea Preşedintelui în iulie 2018. Aceasta a intrat în vigoare la sfârşit de iulie, fără a fi promulgată de şeful statului.
Hotărârea Curţii este definitivă, nu poate fi supusă nici unei căi de atac, intră în vigoare la data adoptării şi se publică în „Monitorul Oficial” al Republicii Moldova.
Publicat de:Владимир