SERVICIUL VAMAL SUSŢINE CĂ ANUL 2019 ESTE „ANUL MODERNIZĂRII INFRASTRUCTURII”
Anul 2019 este anul modernizării şi extinderii infrastructurii posturilor vamale”, a declarat miercuri, în cadrul unei şedinţe de lucru, directorul Serviciului Vamal, Vitalie Vrabie.
Potrivit agenţiei INFOTAG, el a spus că, pentru acest an, instituția planifică deschiderea a trei zone de control vamal în proximitatea posturilor de frontieră Sculeni, Costești și Giurgiulești, pentru construcția cărora au fost alocate 12,7 mil. lei. Astfel, toate procedurile vor fi efectuate în zonele de control vamal, urmând ca în punctul de trecere să fie efectuată doar înregistrarea traversării și autorizarea trecerii mărfurilor peste frontiera vamală. Măsura și-a demonstrat eficiența în cazul postului vamal Otaci, accelerând semnificativ trecerea frontierei. Iar în cazul posturilor vamale Sculeni și Giurgiulești, noile construcții vor elimina și staționările de autocamioane din localitate, care creează mari inconveniențe locuitorilor, care sunt nevoiți să suporte zgomotul și emisiile de gaze de eșapament.
Totodată, la Costești, noua construcție va permite autorizarea trecerii frontierei pentru toate categoriile de mărfuri, fapt ce va economisi din timpul și resursele agenților economici și transportatorilor din regiunea de nord a țării, care nu vor mai trebui să parcurgă distanțe suplimentare până la Sculeni sau Leușeni.
Vrabie a subliniat că au fost începute demersurile pentru construcția a trei terminale vamale în Chișinău, Bălți și Cahul, fiind deja anunțate concursurile de contractare a serviciilor de construcție, în vederea identificării potențialilor antreprenori. Conform cerințelor din Caietele de sarcini, terminalul din Chișinău se va întinde pe o suprafață de circa 30 hectare, cel de la Bălți va ocupa un teritoriu de 5 hectare, iar pentru cel de la Cahul au fost solicitate aproximativ 3 hectare.
Lucrări de extindere a infrastructurii sunt preconizate și pentru punctele de trecere de la frontiera moldo-română Sculeni-Sculeni, Leușeni-Albița și Giurgiulești-Galați. Reabilitarea acestora urmează a fi realizată în cadrul Programului Operațional Comun România-Republica Moldova 2014-2020, finanțat de Uniunea Europeană (64,28%) și cofinanțat de guvernele celor două state (35,72%). Bugetul proiectului este de 10 mil. euro, dintre care 5 mil. sunt destinate Republicii Moldova.
Directorul Serviciului Vamal a amintit că același model de finanțare a fost aplicat și în cazul noului punct comun de trecere de la Palanca, inaugurat la 28 decembrie 2018. Construcția acestuia a costat 6,18 mil. euro. Noul post este amplasat pe un teritoriu de 2,6 hectare. Atât pe sensul de intrare, cât și pe cel de ieșire sunt prevăzute în total 10 benzi (câte două piste pentru autoturisme, câte două pentru autocamioane și câte una pentru autocare). Astfel, dacă, anterior, aproximativ 600 mi de persoane traversau anual frontiera prin punctul Palanca, graţie controlului mixt și a noii construcții, numărul acestora s-ar putea dubla.
Vrabie a spus că, de rând cu măsurile de fluidizare, favorizate de o infrastructură mai bună, autoritatea vamală este preocupată și de îmbunătățirea condițiilor din punctele de trecere. O acțiune importantă în acest sens a constituit-o demararea proiectului de construcție a 23 de blocuri sanitare, dintre care şase au fost date în exploatare la posturile de pe frontiera cu România. Patru blocuri sanitare vor fi construite pe parcursul anului curent, primele locuri fiind selectate în funcție de numărul de traversări și starea actuală a blocurilor sanitare. Este vorba despre posturile vamale Tudora, Mirnoe, Otaci și Ocnița
Publicat de:Аелекс Алекс