MINISTRUL ECONOMIEI: VOM SOLICITA RENEGOCIEREA CONTRACTULUI PRIVIND CONCESIONAREA AEROPORTULUI CHIȘINĂU
Statul ar putea să renegocieze cu noul proprietar, compania NR Investments Ltd, contractul privind concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău. Potrivit agenției INFOTAG, desprea aceasta, marți, în cadrul unui briefing de presă a declarat ministrul Economiei și Infrastructurii, Vadim Brânzan.
Ministrul a recunoscut că tranzacția de pe 19 august vine într-un context în care statul nu are nicio pârghie legală pentru a se implica. Totodată, potrivit lui, ar fi posibilă renegocierea contractului, pentru a rebalansa situația în interesul cetățeanului.
Vadim Brînzan speră că va ajunge la o „înțelegere comună” în urma întâlnirii cu Nat Rothschild, omul de afaceri din familia Rothschild și noul proprietar al „Avia Invest”.
„Întoarcerea Aeroportului în gestiunea statului presupune o procedură complexă și complicată care poate dura trei – patru ani, dar și costuri majore. Este nevoie de juriști internaționali, probabil pentru a merge diferite instanțe. De aceea vom merge pe o cale mai pașnică”, a spus ministrul.
Potrivit lui, ar fi posibilă renegocierea taxei de nouă euro pe care o achită fiecare pasager pentru modernizarea aeroportului din costul biletului.
„Din taxa de nouă euro se adună anual 27 mil. de euro. O parte din acești bani ajung la Autoritatea Aeronautică Civilă, adică 1,75 euro per pasager. Putem să negociem această sumă astfel, ca o parte mai mare să ajungă în folosul statului”, a precizat Brânzan.
Totodată, el a anunțat că va solicita includerea pe agenda Consiliului Suprem de Securitate a subiectului privind schimbarea proprietarilor companiei Avia Invest, calificând concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău drept un act abuziv comis cu multe abateri de către fosta guvernare, în detrimentul statului R. Moldova și al cetățenilor acesteia.
Potrivit lui, pe lângă contractul „potențial fraudulos” au fost deconspirate o serie de scheme de contrabandă și corupție, care au avut ca punct de pornire Aeroportul Internațional Chișinău. Oficialul s-a declarat convins că toate aceste fărădelegi reprezintă doar o mică parte din ilegalitățile produse de-a lungul anilor sub acoperirea „dezvoltării și modernizării aeroportului”.
Brânzan a precizat că MEI va elabora o inițiativă legislativă, potrivit căreia proprietatea de importanță strategică nu va mai putea fi vândută făra acordul statului.