PIAŢA TELEFONIEI FIXE ÎN MOLDOVA CONTINUĂ SĂ SCADĂ
Piaţa serviciilor de telefonie fixă în Moldova continuă să scadă. În primul semestru, numărul abonaților a scăzut cu 17,5 mii (1,6%) și au alcătuit 1,09 mil.
Potrivit agenţiei INFOTAG cu referire la datele Agenției Naționale pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației (ANRCETI), traficul total de voce s-a diminuat, față de semestrul I al anului 2018, cu 12,7% și a constituit 616,2 mil. minute, iar volumul total al vânzărilor s-a micșorat cu 50,5 mil. lei (17,7%), totalizând 234,4 mil. lei.
Specialiştii ANRCETI menţionează că scăderea numărului total de abonați este determinată de diminuarea bazei de abonați a tuturor furnizorilor. Astfel, numărul abonaților S.A. „Moldtelecom” a scăzut cu 15,3 mii (1,5%), alcătuind 975,1 mii, iar al abonaților furnizorilor alternativi s-a diminuat cu 2,1 mii (1,8%), însumând 115,5 mii. Urmare acestei evoluții, rata de penetrare a serviciilor de telefonie fixă raportată la 100 de locuitori a scăzut, timp de șase luni, cu 0,08 p.p. și a ajuns la 40,7%.
Diminuarea volumului total al traficului de voce în rețele fixe a fost cauzată de scăderea tuturor tipurilor de trafic. Traficul către rețelele internaționale a scăzut cu 32%, traficul în rețelele proprii – cu 14% și traficul către rețelele mobile – cu 8%. În consecință, traficul mediu lunar de voce per abonat (MoU) s-a micșorat cu 11% și a alcătuit 146 minute.
Urmare a acestor evoluții, venitul mediu lunar per abonat (ARPU) s-a redus cu 15% și a alcătuit 35,5 lei. „Moldtelecom” a înregistrat un ARPU de 37,6 lei, iar furnizorii alternativi – un ARPU de 17,8 lei. La sfârșitul primului semestru, cota de piață a „Moldtelecom”, în funcție de venituri, a constituit 94,7%, iar cota cumulativă a furnizorilor alternativi de telefonie fixă a însumat 5,3%.