„UKRZALIZNYŢIA” NU PLANIFICĂ SĂ RESTABILEASCĂ ÎN ACEST AN LINIA DE CALE FERATĂ BEREZINO-BASARABEASCA
„Ukrzaliznyţia” nu planifică să restabilească în acest an linia de cale ferată Berezino (Ucraina) – Basarabeasca (Moldova) din cauza lipsei de mijloace băneşti.
Potrivit agenţiei INFOTAG, mass-media ucraineană a publicat răspunsul întreprinderii la apelul Consiliului local Reni cu solicitarea de a restabili această cale ferată.
Pentru a relua traficul feroviar, este necesară realizarea unei noi construcții a secțiunii Berezino-Basarabeasca, precum și reparaţia capitală a segmentului Arţiz-Berezino. Conform proiectului elaborat de sucursala Odessa a filialei „Institutului de proiectare și cercetare a transportului feroviar”, pentru aceasta va fi nevoie de circa 820 mil. de grivne (la prețurile din 2015).
„Pentru a începe construcția, trebuie elaborat un studiu de fezabilitate (2 mil. grivne), precum și proiectul la etapa „Documentația de lucru” (2,5 mil. grivne)”, a enumerat instituţia, menționând și faptul că, potrivit protocolului negocierilor ucraineano-moldoveneşti din 20 octombrie 2015, părțile au convenit să efectueze lucrările de construcții și reparații pe tronsoanele de cale ferată menționate mai sus cu condiţia organizării circulației a cel puțin șase perechi de trenuri pe zi, dar, „la momentul actual, nu există un răspuns din partea Moldovei cu privire la volumul traficului indicat”.
În acest sens, „având în vedere situația economică dificilă a SA „Ukrzaliznyţia ”și lipsa semnificativă de fonduri pentru investiții capitale, domeniile prioritare pentru investiții capitale în 2020 sunt renovarea materialului rulant și a infrastructurii, în principal pe direcţiile cu cea mai intensă circulaţie a trenurilor, iar proiectul planului financiar nu prevede alocarea de fonduri pentru desfăşurarea lucrărilor legate de reconstrucția și reluarea circulaţiei pe secțiunea Berezino-Basarabeasca”.
În același timp, „în cazul în care vor fi alocate mijloace din bugetul de stat sau din contul investitorilor, întreprinderea ar putea participa la implementarea proiectului în cauză”.
După cum a informat anterior INFOTAG, ramura Basarabeasca-Berezino a funcţionat până în 1999, dar a fost apoi demontată din cauza lipsei fluxului de marfă. Aceasta era o rută directă din Moldova în porturile din Odessa şi este importantă din punctul de vedere al posibilităţii de conectare a celor două ţări ocolind Transnistria. Autorităţile Moldovei şi Ucrainei au convenit de mai multe ori să refacă calea ferată, dar nu au mai făcut-o. Ultima dată, această înţelegere a fost convenită la nivelul şefilor instituţiilor feroviare în 2016. S-a presupus că lucrările vor începe în vara anului 2016. În total, urmau să fie restaurate aproximativ 20 km de cale ferată în Ucraina şi 1,5 km în Moldova.