Prim-ministra Natalia Gavrilița și omologul său român, Nicolae Ciucă, au convenit asupra planului de contingență pentru deblocarea camioanelor de la frontiera moldo-română
Soluțiile pentru optimizarea traficului de mărfuri, la frontiera Republicii Moldova cu România și Ucraina, au fost identificate, astăzi, în cadrul reuniunii ministeriale de la București, la care a participat prim-ministra Natalia Gavrilița.
În urma discuțiilor purtate, s-a decis asupra implementării planului de contingență, care conține următoarele măsuri necesare pentru fluidizarea traficului și deblocarea situației în vămi:
- Înființarea unui grup comun care va coordona acțiunile autorităților din Republica Moldova și România în punctele de frontieră, pentru a reduce din presiunea existentă, în prezent, și din timpul de așteptare pentru camioanele cu marfă;
- Primul punct vamal, unde controlul și vămuirea se va face în echipe mixte moldo-române, va fi punctul de trecere Leușeni-Albița;
- Controlul vamal va fi operaționalizat pe partea română, prin dotarea cu mai multe dispozitive electronice de procesare a documentelor;
- Fluxurile de mărfuri vor fi organizate în funcție de încărcătură. Spre exemplu, pentru camioanele goale va fi permisă traversarea în tranzit prin punctele de trecere de capacitate mică;
- Urmează a fi suplinit numărul de lucrători vamali, pentru creșterea ritmului de procesare și eficientizarea activității în vamă;
- Programul de lucru între echipele de control din Republica Moldova și România va fi sincronizat;
- Autoritățile fitosanitare și sanitar-veterinare din România vor funcționa în regim de 24/7;
- În fiecare punct de trecere va fi verificată și prezentată situația funcționalității scanerelor, cântarelor și altor tehnologii de scanare și verificare a camioanelor.
Acestea sunt acțiunile care urmează a fi realizate la prima etapă. Etapa a doua a planului de contingență, care are drept scop normalizarea situației în punctele de frontieră, va avea la bază un plan de acțiune comun pentru evitarea pe viitor a unor astfel de evenimente.