Consultări publice pe marginea noului Cod Electoral. Ce spun experții
Propunerea din proiectul noului Cod Electoral privind posibilitatea desfășurăii alegerilor timp de două zile la unele secții de votare trebuie stipulată mai clar, pentru a evita abuzurile. Iar noua structură a Comisiei Electorale Centrale trebuie să fie formulată astfel încât să fie excluse riscurile de politizare a instituției. Acestea sunt câteva dintre recomandările făcute de expeți, partide și societate civilă, în cadrul dezbaterilor publice organizate de Comisia parlamentară Juridică, numiri și imunități. Au fost analizate mai multe noutăți ale viitorului Cod, inclusiv tipărirea doar în limba română a buletinele de vot. Conducerea Comisiei Electorale Centrale și deputații din fracțiunea majoritară PAS promit să analizeze propunerile participanților la dezbateri, ulterior să transmită proiectul spre avizare către Comisia de la Veneția.
Una dintre cele mai discutate prevederi ale proiectului noul Cod Electoral se referă la faptul că în unele secţii de votare scrutinul s-ar putea desfăşura timp de două zile - sâmbătă și duminică.
"Trezește nedumerire fraza "din motive obiective organizarea de două zile, prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale". Să nu uităm că dreptul de a stabili data alegerilor revine Parlamentului. Dacă vorbim despre diasporă, să includem aici "diaspora" ca asta se referă nemijlocit la diasporă", a spus Tudor Deliu, fost deputat al Partidului Liberal Democrat din Moldova.
În proiectul noului Cod Electoral este schimbată modalitatea de a forma componența Comisiei Electorale Centrale: un membru ar putea fi numit de către Președintele Republicii Moldova, iar câte doi membri - de către Consiliul Superior al Magistraturii, Guvern și Parlament, cu respectarea reprezentării proporţionale a majorităţii şi opoziţiei.
În prezent, Comisia Electorală Centrală este constituită din nouă membri, unul fiind desemnat de către șeful statului, iar ceilalţi opt - de Parlament, cu respectarea reprezentării proporţionale a majorităţii şi opoziţiei.
"Se propune practic să fie diminuat rolul partidelor parlamentare. Se introduce ca și actor în acest sens Consiliul Superior al Magistraturii. De ce este necesar să participe în acest exercițiu? Voi puneți că doi membri să fie numiți de către Parlament, "cu respectarea proporționalității între opoziție și guvernare". Dacă votăm în formula respectivă, înseamnă că doi vor fi numiți de cei care sunt la guvernare", spune Vasile Bolea, deputat BCS.
"Noi trebui să căutăm o formulă prin care să asigurăm, inclusiv la nivel de percepție, dacă doriți, că creăm această situație în care nu vor exista niciun temei de bănuieli asupra faptului că Comisia Electorală Centrală este cumva supusă politic", a declarat Nicolae Panfil, expert Promo-LEX.
"Am pornit de la Ghidul de bune practici în materie electorală, în care este zis că este salutar și obligatoriu ca în componența Comisiei Electorale Centrale să fie un magistrat. Deci, Consiliul Superior al Magistraturii prin definiție ar fi bine să participe", afirmă Pavel Postică, vicepreședintele CEC.
Reprezentanții unor partide parlamentare au propus reducerea pragului electoral de la 5 la 3% sau chiar renunțare la el. Iar mai mulți experți au insistat să fie amplu analizat impactul modificărilor propuse.
"Pragurile electorale, la care s-au referit mai mulți colegi aici, e o problemă conceptuală. Trebuie să vedem dacă în Republica Moldova avem cu adevărat pericole de ajungere în Parlament a partidelor extremiste sau dacă avem o fragmentare excesivă. După asta vorbim despre pragurile electorale, despre care credem că ele trebuie să fie cumva mai joase", Igor Boțan, director executiv al Asociației ADEPT.
Șefa Comisiei parlamentare juridice, Olesea Stamate, a anunțat că noi consultări vor avea loc la începutul sesiunii de toamnă a Legislativului.
"Vom anunța ședințe tematice. Avem în față câteva luni de muncă asiduă la acest Cod Electoral și sper pe final să ieșim cu un produs cât se poate de reușit."
Proiectul noului Cod Electoral a fost elaborat de Comisia Electorală Centrală, în colaborare cu experți internaționali, și înregistrat în Parlament, ca inițiativă legislativă, de către deputați din cadrul Partidului Acțiune și Solidaritate. Documentul urmează să fie examinat și votat în două lecturi.