CONSTRUCTORII DE DRUMURI DIN MOLDOVA SE PLÂNG DE „DECIZIILE ARBITRARE” ALE ANGAJAȚILOR AGENȚIEI NAȚIONALE TRANSPORT AUTO (ANTA)
Conducătorii firmelor de construcții de drumuri din Moldova se plâng de arbitrariul angajaților Agenției naționale transport rutier (ANTA). După cum i s-a declarat corespondentului „INFOTAG” la compania DROMAS Cons, pe 22 martie, angajaţii ANTA au scos plăcile cu numerele de înmatriculare de pe un trailer care transporta o mașină de asfaltat pentru a fi reparat drumul spre satul Bulboaca.
De câțiva ani, drumarii moldoveni se află într-un stadiu de „confruntare constantă” cu ANTA din cauza utilizării în Moldova a standardelor pentru transportul vehiculelor rutiere grele, care diferă de cele europene.
Într-o discuţie cu corespondentul „INFOTAG”, directorul general al DROMAS Cons, Piotr Dacin, a spus că echipamentele rutiere europene - buldozere, gredere, mașini de frezat și mașini de pavare cu beton asfaltic depășesc ca dimensiune cu câțiva centimetri standardele moldovenești de care se conduce ANTA.
„Această diferenţă de dimensiuni le oferă angajaților ANTA dreptul de a aplica amenzi atunci când constructorii amplasează mașinile și utilajele rutiere de-a lungul drumurilor din Moldova. Agenția solicită autorizații prealabile pentru astfel de transporturi, în care trebuie să fie indicate strict punctele de deplasare”, a spus Dacin.
Autorizațiile ANTA nu sunt gratuite şi în plus îi costă pe drumari timp pierdut cu birocrație și perfectarea de documente.
„Procesul de lucru al drumarilor este de așa natură, încât nu putem prevedea cu două-trei săptămâni înainte destinațiile către care echipamentele vor trebui mutate”, a menționat interlocutorul.
Folosind exemplul scoaterii plăcuțelor de înmatriculare de pe remorcă de pe trailer de către angajații ANTA, cu condiția că acestea vor fi returnate după prezentarea confirmării despre achitarea amenzii, Piotr Dacin a enumerat pierderile pe care statul le-a suferit din această cauză.
„În această zi, o fabrică de asfalt cu o capacitate de 160 de tone de asfalt pe oră, la care lucrează 10 specialişti, a fost oprită pentru opt ore. Peste 10 muncitori și utilaje stăteau inactive pe tronsonul de drum către castelul MiMi, așteptând maşina care aşterne asfaltul. Toate acestea au dus la pierderea de către stat doar din impozite a unei sume de 600 de mii de lei”, a spus Dacin, întrebând retoric dacă „cineva din acest stat știe să numere banii?”.
Nota „INFOTAG”: Compania de construcții de drumuri DROMAS Cons este inclusă de mulți ani în TOP-50 cei mai mari contribuabili din Moldova. Doar în ultimii șase ani (2017-2022) volumul său de lucrări a depășit 1,25 miliarde de lei. În 18 ani de activitate, contribuțiile companiei la bugetul de stat au depășit 310 milioane de lei.