ANATOL ŞALARU: „MOLDOVA ESTE PARTE A RĂZBOIULUI HIBRID AL RUSIEI”
Fostul ministru al apărării al Republicii Moldova, fondatorul Partidului unității naționale (PUN), Anatol Şalaru, a anunțat că părăsește politica pentru a se dedica luptei împotriva propagandei ruse. El a scris pe pagina sa de facebook că sprijină Ucraina și consideră că oamenii „ar trebui să cunoască adevărul și să primească informații de încredere pentru a putea distinge adevărul de minciună”. „Părăsesc politica acum, pentru că vreau să lupt eficient cu propaganda rusă, vreau să-mi împărtășesc cunoștințele. Știu cum putem lupta cu otrava lui Putin, pe care încearcă să o răspândească atât în Moldova, cât și în Uniunea Europeană, așa că vreau să mă dedic pe deplin acestei lucrări”, a scris Salaru. Într-un interviu acordat în exclusivitate agenției „INFOTAG”, el a vorbit despre viziunea sa referitoare la rezolvarea problemelor cu care se confruntă Moldova în contextul războiului din Ucraina.
„INFOTAG”: Domnule Şalaru, în anul 2023, bugetul ministerului apărării al Moldovei a fost majorat semnificativ, dar nu s-a apropiat de standardul de 2% din PIB - practica finanțării instituţiilor de apărare ale țărilor occidentale. În ce măsură, procentual, este capabilă Moldova să acopere cheltuielile pentru apărare?
Anatol ŞALARU: Cheltuielile pentru apărare de 2% sunt o practică a țărilor membre NATO. De exemplu, în Elveția este de 6%. Adică, țările neutre plătesc de 2-3 ori mai mult decât cifra pe care ați citat-o. Prin urmare, chiar dacă Moldova cheltuiește 20 sau 50% din PIB, tot nu va obține rezultate semnificative sau progrese imediate.
Pentru a deveni o țară cu o armată puternică și eficientă, republica trebuie să cheltuiască mult pe forțele armate. Și este vorba nu numai despre modernizarea armatei ca atare, achiziționarea de arme sub formă de sisteme antiaeriene și rachete pentru acestea. Trebuie amintit că în ultimii 25 de ani retorica că „nu avem nevoie de armată” a predominat în mintea cetățenilor și politicienilor moldoveni. Acum, „vecinul Ucrainei vrea să devină vecinul nostru” și de aceea Moldova se poate confrunta cu probleme foarte mari. Și trebuie să înțelegem că „acest vecin va dori apoi să devină vecin cu România, apoi cu Bulgaria și Serbia”.
Iar pentru ca Moldova să aibă o „umbrelă de securitate”, există două soluţii. Prima - să renunțe la neutralitate și să se alăture NATO. A doua - să ne unim cu România. Pentru că unirea este capabilă să rezolve imediat problemele de securitate. Putin, desigur, nu este în toate minţile, dar nu va îndrăzni niciodată să intre în război cu întreaga Alianță nord-atlantică. Permiteți-mi să subliniez încă o dată că cheltuielile Moldovei pentru armată sunt mizere și nesemnificative.
Pe când eram ministru al apărării, am văzut ca unul dintre obiectivele prioritare trecerea armatei la standardele NATO (Interoperabilitate - DCBI). De exemplu, Finlanda a introdus standardele NATO în forțele sale armate cu mult timp în urmă, a construit o armată puternică și modernă, iar acum, când a apărut o amenințare din partea Rusiei, această țară a devenit membră a NATO în doar câteva luni, după ce a trecut prin toate procedurile birocratice într-un ritm accelerat. Și armata Finlandei îndeplinește toate standardele Alianței, deoarece a trecut treptat la ele.
„INFOTAG”: Există dintre cei care cred că Moldova, cu un PIB de 14,5 miliarde de dolari, nu va putea în curând să finanțeze necesităţile armatei? De unde să obținem fondurile necesare pentru asta?
A.Ş.: De mulți ani Moldova este o țară care trăiește doar din subvenții. Pentru că fără ajutorul partenerilor externi de dezvoltare (în primul rând Uniunea Europeană și Statele Unite), republica ar fi dat faliment de mult. Moldova nu este capabilă să-şi acopere necesităţile pe cont propriu. Amintiţi-vă că recent am primit lemn de foc ca ajutor umanitar. Nu aveam fonduri pentru a cumpăra rachete antigrindină. În același timp, unii se întreabă cu toată seriozitatea: „De ce Moldova nu poate cumpăra rachete Patriot pentru a doborî rachetele rusești care zboară deasupra teritoriului Moldovei?” Există o singură explicație – Moldova ca stat, din păcate, este falimentară. Nu a fost niciodată un stat. În plus, având pe teritoriul său o grupare a armatei de ocupație rusă, Moldova nu este capabilă să construiască o economie puternică pentru a asigura resurse financiare pentru pensii, salarii și nevoile unei armate moderne.
În această ordine de idei, suferă domeniile care nu vor ieși niciodată la proteste, mă refer la militari, ca funcționari publici. Prin urmare, toate guvernele au considerat că, din moment ce militarii nu vor intra în grevă sub nicio formă, atunci ei pot fi asigurați în ultimul rând, conform principiului „din ce mai rămâne”.
„INFOTAG”: Poate, într-o asemenea situație, ar fi mai bine ca Moldova, relativ vorbind, să aibă doar o companie de gardă de onoare, dar nu și armata, pe care statul nu este în stare să o finanțeze la un nivel decent?
A.Ş.: Această idee pluteşte în aer de mult timp. Apropo, asta face parte din războiul hibrid al Rusiei: ei spun că Moldova nu ar trebui să aibă o armată, dar Transnistria are nevoie de ea. Și că Rusia ar trebui să aibă un grup militar pe teritoriul Moldovei.
Are dreptul la viață și o astfel de opțiune, ca Moldova să nu aibă o armată proprie, însă ar trebui să deţină garanții serioase de securitate din partea multor țări. Dar din exemplul Ucrainei vedem că acest lucru nu a ajutat. În 1994, Kievul și-a predat armele nucleare Rusiei, după ce a primit garanții de securitate, dar acest lucru nu a funcționat. Ucraina s-a declarat din nou o țară neutră, dar nici asta nu a ajutat-o. Motivul este că Rusia nu se conduce de dreptul internațional în acțiunile sale.
Încă un moment. Cum poate Moldova să renunţe la o armată proprie când avem pe teritoriul nostru un grup militar rusesc, iar armata transnistreană este mai mare decât cea moldovenească și deţine mai mult armament?! În această situație, o „companie de gardă de onoare” nu va ajuta în niciun fel securitatea populației țării.
„INFOTAG”: Moldova și alte țări din regiune trăiesc în așteptarea evenimentelor de pe fronturile din Ucraina. Ce posibile scenarii de dezvoltare a situației ar putea afecta Moldova?
A.Ş.: Am spus de multă vreme și voi repeta că Kremlinul vrea să destabilizeze situația din Moldova. Motivul este că Rusia este foarte interesată să mențină un astfel de cap de pod precum Transnistria, cu extinderea acestuia în toată Moldova de pe malul drept. Prin urmare, Kremlinul examinează acum varianta răsturnării puterii de la Chișinău printr-un val de „revoltă populară”. Aceasta va decurge sub stindardul „protestelor și nemulțumirii față de politică”, pentru a forța actuala majoritate de guvernare să demisioneze și să organizeze alegeri anticipate.
Din cauza greșelilor admise de autoritățile moldovenești și cu bani ruși, actuala opoziție - partidul Şor și Partidul socialiștilor - au posibilitatea să câștige alegerile anticipate. Împreună sunt capabili să adune mai mult de 50% din voturi. Și acest lucru va ajuta Rusia să-și mențină influența politică aici și să instaleze un guvern legitim pro-rus în Moldova.
Aceste alegeri vor trebui să fie recunoscute de toţi, pentru că vor fi legale. Dacă ar răsturna guvernul, dar nu există asistență militară din partea Rusiei, atunci cine ar recunoaște un astfel de guvern? La urma urmei, pentru nimeni nu este un secret că de secole Moscova n-a schimbat vectorul politicii sale externe - expansiunea. Acum vrea să preia controlul a cinci foste republici sovietice - Moldova, Georgia, Ucraina, Armenia și Kazahstan. Și-ar dori să ia și Azerbaidjanul, dar Turcia nu va permite. În viziunea Kremlinului, toate aceste țări ar trebui să se afle în zona de influență a Rusiei. Asistența cuprinzătoare acordată Moldovei din partea Occidentului sugerează că el nu este de acord cu intenția Rusiei de a menține republica într-o poziție atât de dependentă. Motivul este că „Moldova pro-rusă” înseamnă mai multe probleme atât pentru Ucraina, cât și pentru NATO.
„INFOTAG”: Cât de adevărată este afirmația că participarea militarilor din Moldova la misiunile de menținere a păcii aduce beneficii armatei naționale? Că doar contingentul moldovenesc nu acționează independent în Kosovo și Liban?
A.Ş.: Aceasta este foarte importantă pentru Moldova. Pentru că republica este un exportator de securitate. La un moment dat, în calitate de ministru, eu însumi am vizitat contingentul moldovenesc din Kosovo, iar faptul că ei, împreună cu militarii din alte țări, îşi perfecţionează coordonarea acțiunilor, studiază armele, echipamentele și metodele de acțiune ale NATO, este extrem de necesar şi important. Ei cunosc acolo colegi din diverse țări.
De asemenea, trebuie menționat că aceasta este și un supliment solid la salariu, care este foarte util pentru militari și familiile lor. Acesta este un stimulent pentru militari, deoarece salariile noastre sunt probabil cele mai mici din Europa. Când eram ministru, am negociat cu România înființarea mai multor batalioane comune de menținere a păcii. Trebuie înțeles că Moldova poate câștiga bani mari participând la contingentele militare susținute de ONU în misiunile de menținere a păcii din întreaga lume. Din păcate, această idee nu s-a concretizat, deoarece țara trebuie să participe la operațiuni de acest tip cu echipamente și arme proprii, iar Moldova nu are o astfel de posibilitate. Împreună cu România, armata noastră ar putea primi echipamente și arme moderne NATO. Operațiunile de menținere a păcii nu sunt operațiuni militare, dar sunt extrem de utile personalului militar în ceea ce privește profesionalismul lor.
„INFOTAG”: Cum apreciați situația cu reglementarea transnistreană? Având în vedere evenimentele din ultimele 14 luni, există senzaţia că aceasta se află într-un îngheț profund?
A.Ş.: Știţi, există o expresie: „Ajută ca masajul la un picior de lemn”. Toate aceste acţiuni, procese pentru o anumită reglementare, au fost întotdeauna benefice doar regimului de la Tiraspol. Moldova nu a câștigat niciodată nimic din asta. Cât timp Rusia se află în Transnistria, toate inițiativele vor fi blocate. Foarte des, OSCE s-a lăsat influenţată, luând partea Transnistriei și Rusiei, așa că formatul „5+2” trebuie schimbat. O misiune de menținere a păcii nu poate fi îndeplinită de o țară care a participat direct la agresiune. Și trebuie să înțelegeți că la începutul anilor 90 ai secolului al XX-lea în Moldova nu a fost deloc un război civil, dar un război ruso-moldovenesc. Și dacă le-am spune lucrurilor pe nume, atunci a fost o agresiune directă a Rusiei. Ar trebui să existe o misiune de menținere a păcii în regiune sub auspiciile ONU. În ea pot fi incluși și forțele de menținere a păcii ruse, dar numai sub auspiciile ONU.
„INFOTAG”: În situația în care formatul de negocieri „5+2” nu funcționează, cât de importantă este implicarea de noi participanți în reglementare, de exemplu, România?
A.Ş.: Poate fi inclusă și România. În timp ce Moscova își dicta termenii în acest format, iar unii participanți la format erau de partea ei, acesta a fost folosit. Până acum, atât Uniunea Europeană, cât și Statele Unite cred că este într-adevăr posibil. Dar în timp, după părerea mea, Rusia ar trebui exclusă din el. Este deja evident că această țară este un agresor. Scopul său este să blocheze prin orice mijloace soluționarea problemei transnistrene în interesul Moldovei.
„INFOTAG”: Ce tip de măsuri coercitive ar putea contribui la reintegrarea Moldovei?
A.Ş.: Autoritățile moldovenești trebuie să aplice legea. Pentru că găgăuzii și chiar cei care locuiau în Transnistria nu sufereau de separatism. Acesta le-a fost insuflat. Inoculat de politicieni, militari, lideri criminali.
Dar Moldova nu va aplica nicio măsură coercitivă, pe baza faptului că îi consideră pe locuitorii acestor regiuni, în primul rând, cetățeni ai săi. Și nu pot fi aplicate măsuri coercitive împotriva propriului popor. Sunt sigur că după victoria Ucrainei, multe probleme, inclusiv cele ale separatismului, vor dispărea.
Imediat după victoria Kievului va pleca și contingentul rus. El este coloana vertebrală a separatismului în regiune, el are o influență directă asupra liderilor nerecunoscuți ai regiunii transnistrene.
În ceea ce privește autonomia găgăuză, trebuie să ne amintim în ce scop a fost creată. Pentru a păstra limba și cultura poporului. Dar apoi, ea (autonomia) s-a transformat într-o armă împotriva statului moldovenesc. Și chiar dorința lor de a deschide un consulat rus pentru Găgăuzia la Comrat, de a realiza pentru găgăuzi și pentru Transnistria dreptul de veto asupra legilor asupra politicii externe a Moldovei - asta sugerează că aceste două regiuni sunt instrumente în mâinile Moscovei îndreptate împotriva statului moldovenesc.
„INFOTAG”: Mulțumim pentru interviu!