ÎN PERIOADA ELECTORALĂ, TOATE INFORMAŢIILE DE INTERES PUBLIC TREBUIE COORDONATE CU CEC
În perioada electorală, toate informaţiile de interes public trebuie convenite cu Comisia electorală centrală (CEC). Potrivit "INFOTAG", această prevedere este cuprinsă în noua Lege a publicităţii, care a fost adoptată de parlament la 17 martie 2022 şi a intrat în vigoare în ianuarie 2023. Astfel de restricţii se datorează faptului că legea prevede nu numai procedura de plasare a publicităţii comerciale, dar şi a celei politice.
"În perioada electorală a alegerilor generale sunt difuzate doar mesajele de interes public aprobate de Comisia electorală centrală (...). Preşedintele, parlamentul, guvernul, ministerele, primăriile, alte instituţii publice şi organizaţii necomerciale trebuie să transmită toate mesajele lor publice de interes public către Comisia electorală centrală pentru aprobare cu trei luni înainte de alegeri", se arată în noua lege.
Comisia electorală centrală a aprobat săptămâna trecută un nou Regulament privind procedura de distribuire şi difuzare a publicităţii politice şi a mesajelor de interes public. Potrivit Regulamentului, în perioada electorală, care a început pe 7 august şi va dura până în ziua alegerilor, "CEC va verifica toate mesajele de interes public la conţinutul publicităţii politice din acestea".
În conformitate cu reglementările, preşedintele Comisiei electorale centrale formează un grup de lucru, care va trebui să îşi dea avizul asupra mesajelor transmise de instituţiile statului în termen de trei zile. După aceea, CEC, în încă trei zile, trebuie să ia o decizie cu privire la publicarea mesajelor de la diverse instituţii. Astfel, comunicatele de presă, informaţiile operaţionale, mesajele pentru mass-media şi informarea cetăţenilor pot fi publicate nu mai devreme de şase zile după ce sunt transmise CEC spre aprobare.
Potrivit aceleiaşi legi, "distribuitorii de publicitate şi agenţii de publicitate sunt obligaţi să păstreze originalul sau copiile materialului publicitar, inclusiv modificările efectuate ulterior, timp de un an de la data ultimei difuzări a mesajului de interes public". Dacă o instituţie de stat publică un mesaj fără aprobarea CEC, aceasta poate fi trasă la răspundere administrativă, iar mass-media poate fi pedepsită în conformitate cu Codul privind serviciile media audiovizuale. Reprezentanţi ai CEC recunosc că noul mecanism este greoi, îngreunează accesul la informaţii, dar fac trimitere la normele legii.