ÎN CE MĂSURĂ UCRAINA ȘI MOLDOVA SE APROPIE DE UE: NUANȚE ALE LEGISLAȚIEI FISCALE A CELOR DOUĂ ȚĂRI
Ucraina și Republica Moldova au primit statutul de candidate la aderare la Uniunea Europeană în 2022. În vara anului 2014, ambele țări au semnat, de asemenea în mod sincron, Acordul de Asociere cu UE. Șefa Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, consideră că Ucraina și Republica Moldova pot adera la UE în termen de patru ani. În acest timp, ambele țări trebuie să-și armonizeze legislațiile naționale cu cea europeană, în special să adapteze TVA și accizele la cerințele directivelor UE, potrivit unian.net.
Elemente fundamentale ale sistemului fiscal al UE
Regimurile fiscale ale UE includ impozite directe și indirecte. Impozitarea directă este gestionată de statele membre ale UE. În special, fiecare țară decide cum să impoziteze veniturile persoanelor fizice și juridice, averea și capitalul. Totuși, există anumite excepții (de exemplu, statele UE nu permit dubla impozitare a veniturilor cetățenilor europeni).
Cu toate acestea, un număr mare de cerințe privind impozitarea indirectă (primordial TVA și accize) sunt stabilite de autoritățile UE, deoarece, din cauza diferențelor semnificative dintre ratele de impozitare indirectă din diferite țări ale UE, afacerile din unele state pot obține un avantaj competitiv neloial pe piața unică. Prin urmare, Comisia Europeană coordonează și armonizează legislația privind TVA și accizele prin intermediul unor directive. Acestea stabilesc principiile generale de aplicare a impozitelor indirecte și definesc, de asemenea, anumite excepții de la aceste reguli.
Armonizarea impozitelor din Ucraina și Moldova cu cele din UE
Va fi deosebit de dificil să se asigure armonizarea între legislația Ucrainei, a Republicii Moldova și a UE în domeniul accizelor la produsele din tutun.
Trebuie remarcat faptul că, în Ucraina și Republica Moldova, cheltuielile pentru țigări reprezintă aproximativ un sfert din venitul mediu al fumătorilor din aceste țări. Prin urmare, o creștere substanțială a accizelor ar crea premise serioase pentru creșterea comerțului ilicit cu tutun.
Consumatorilor le este greu să reziste tentației de a cumpăra țigări contrafăcute, care costă de două ori mai puțin decât produsul legal, chiar și în pofida riscurilor pentru sănătate pe care le pot provoca țigările de pe piața neagră, produse din materii prime necalitative și în condiții insalubre. În prezent, în Ucraina, taxele incluse în costul total al unui pachet de țigări care costă 80 UAH sunt de 59 UAH (acciza reprezintă aproape 46 UAH), dar un pachet contrafăcut poate fi cumpărat cu doar 45 UAH.
De asemenea, merită menționate pierderile bugetare uriașe cauzate de piața ilicită a tutunului, care reduc calitatea generală a vieții cetățenilor din ambele țări. De exemplu, în Ucraina, în 2022, bugetul a pierdut 636 de milioane de euro din cauza comerțului ilegal cu țigări. Acești bani ar putea fi cheltuiți, de exemplu, pentru susținerea socială a cetățenilor sau pentru proiecte importante de infrastructură.
Reamintim că, în Ucraina, în 2017 a fost adoptat un plan de accize, care prevedea o anumită rată de creștere a acestei taxe - 20% pe an, pentru a ajunge la un nivel de impozitare de 90 de euro pentru o mie de țigări până în 2025. În acest termen, Moldova de asemenea intenționează să atingă același obiectiv.
Cu toate acestea, există un aspect important - impozitarea noilor produse din tutun și a celor care conțin nicotină nu s-a apropiat nici în Ucraina, nici în Moldova de practica europeană.
Aceste produse, în special produsele de încălzire a tutunului și lichidele pentru țigări electronice, prezintă riscuri reduse pentru sănătate în comparație cu țigările. Din acest motiv, în toate țările UE, cotele de accize pentru aceste produse diferă în mod semnificativ de cele aplicate țigărilor convenționale. Totuși, legislația ucraineană și cea moldovenească taxează produsele de încălzire a tutunului și țigările în același mod, deoarece, din anumite motive, nu văd diferența dintre ele.
„În Ucraina, politica în domeniul accizelor se confruntă cu o sarcină dificilă, deoarece este necesar să se asigure un echilibru optim între sănătatea publică, integrarea europeană și suplinirea bugetului de stat. Până în prezent, aceasta este extrem de instabilă, complicată, imprevizibilă și însoțită de volume mari de comerț ilegal cu țigări. Prin urmare, este nevoie de o anumită relaxare a poverii fiscale asupra produselor din tutun, în special, prin introducerea unor accize diferite în funcție de gradul de risc pentru sănătatea consumatorilor, în conformitate cu practica statelor membre ale UE”, a declarat Oleg Getman, economist, specialist în administrarea fiscală la Institutul de Transformări Socio-Economice.
Impozitarea noilor produse din tutun în UE, Ucraina și Moldova
În toate țările UE, ratele accizelor pentru noile produse din tutun și pentru cele care conțin nicotină sunt mai mici decât cele pentru țigări. Aceasta este concluzia unui studiu realizat de Growford Institute. Țările UE au libertatea de a stabili mecanismele de impozitare, mai ales în vederea reducerii potențiale a riscurilor pe care consumul acestora le prezintă pentru sănătatea fumătorilor.
„Acciza este una dintre cele mai armonizate taxe din UE. Ucraina, după ce a solicitat aderarea la UE, ar trebui să țină cont de cerințele legislației europene comunitare în domeniul accizelor pentru produsele din tutun, precum și de abordările țărilor UE în ceea ce privește stabilirea ratelor accizelor”, menționează studiul Institutului Growford.
În 2023, dintre cele 18 țări din UE care au fost analizate, diferența dintre accizele la produsele de încălzire a tutunului și țigări varia de la 82,5% în Olanda, la 14,9% în Ungaria.
În șapte state membre ale UE, acciza pentru produsele din tutun încălzit este de cel puțin patru ori mai mică decât acciza pentru țigări. Doar într-o singură țară acest raport al accizelor a fost diminuat de peste două ori. În marea majoritate a statelor membre ale UE, ratele accizelor pentru produsele din tutun încălzit sunt stabilite per kilogram de tutun, în timp ce în Ucraina și în Moldova acestea sunt stabilite per unitate.
În general, în țările UE, ponderea accizelor la produsele din tutun în totalul veniturilor fiscale este în medie de 2,16%. Pentru comparație, în Ucraina, această cifră a ajuns la 3,2 % pentru anul 2021.
„Ucraina și Republica Moldova, care acum pășesc cot la cot pe calea integrării europene, sunt obligate să își adapteze treptat legislația fiscală la cerințele directivelor UE, printre care și Directiva 2011/64/CE a Consiliului de reglementare a accizelor la țigări, trabucuri, țigări de foi și tutun pentru fumat. Dar este la fel de important să se țină cont de experiența țărilor UE în ceea ce privește reforma fiscală. Aceasta se referă, în primul rând, la o creștere treptată a ratei accizei pentru țigări, pentru a evita o creștere a comerțului ilegal cu acestea, urmând standardul de acciză de 90 de euro per mia de unități. În al doilea rând, o rată diferită a accizelor pentru dispozitivele de încălzire a tutunului și pentru țigări. Începând cu aprilie 2023, în medie, acciza pentru acestea era de 3,5 ori mai mică în UE în comparație cu cea pentru țigări, ceea ce echivalează cu un nivel de diferențiere de 66,3 %. Acest lucru se datorează, în special, riscului potențial reduspentru sănătate al utilizării dispozitivelor de ultimă generație”, a rezumat expertul în fiscalitate al Institutului Growford, Tatiana Koșciuk.