TMD WORLD VISION A VÂNDUT PE PARCURSUL UNUI AN ÎN MOLDOVA MAŞINI ELECTRICE CHINEZE ÎN VALOARE DE 6 MILIOANE DE LEI
Compania moldovenească TMD World Vision Ltd. din Călărași a importat mașini electrice din China în valoare de 6 milioane de lei (340 de mii de dolari) în 2023, a declarat managerul acesteia, Andrei Pînzaru. Într-un interviu acordat portalului podul.md, el a spus că acum în Republica Moldova există o cerere constantă de mașini electrice fabricate în China.
„Prețul psihologic al mașinilor pentru cumpărătorii moldoveni este de aproximativ 15 mii de euro. Mașinile electrice, de regulă, sunt achiziționate nu atât ca o preocupare pentru mediul înconjurător, ci de dragul de a economisi bani”, a menționat managerul.
În context, el a menţionat că, parcurgând 5 mii de kilometri pe lună, cheltuiește 1,5 mii de lei pentru încărcarea mașinii, în timp ce pentru benzină ar fi nevoie de la 10 până la 12 mii de lei.
Directorul TMD World Vision Ltd. a locuit în China timp de zece ani, rămânând în țară după ce a studiat la universitate. El consideră că mașinile electrice sunt unul dintre domeniile de mare perspectivă de dezvoltare tehnologică din China modernă.
„China a vândut doar cu 3 mii de vehicule electrice mai puține pe parcursul anului decât Tesla. Cred că mașinile electrice chinezești nu sunt foarte diferite de mașinile Tesla. Singurul lucru care le diferențiază este softul. Producătorii de mașini chineze lucrează acum la cerere, stabilindu-și obiectivul de a spori recunoașterea mașinilor lor pe piața internațională”, spune el.
Întrebat despre potențialul economiei chineze, omul de afaceri a atras atenția asupra schimbărilor tectonice pe care China le realizează în progresul tehnologic.
„Mi se pare că China se va dezvolta constant în direcția tehnologică, transferând producția de produse relativ ieftine către producția de produse moderne inovatoare și tehnologice, de exemplu, mașini electrice, care sunt mult mai scumpe”, apreciază el.
Pentru dezvoltarea economiei moldovenești, omul de afaceri Andrei Pînzaru sugerează să nu se mai „alerge după trenul care pleacă”, dar să existe o concentrare pe o asemenea direcție, în care Moldova are un avantaj în regiune și să se încerce o dezvoltare dinamică a acesteia, pentru a fi în frunte.
„Eu și partenerii mei vom deschide în curând platforma BCC (BlockChainCharger); aceasta va fi o nouă direcție în afacerea noastră. Este concepută pentru încărcarea comodă, rapidă și simplă a vehiculelor electrice cu o gamă întreagă de servicii conexe în Moldova și apoi în regiune. Suntem acum pe ultima sută de metri înainte de start”, a spus tânărul om de afaceri.
Solicitat de jurnalist să spună cât de mult se aseamănă moldovenii cu chinezii, el a spus că chinezii, la fel ca moldovenii, vor în cea mai mare parte să aibă branduri străine.
„Am observat că înainte de 2011 multor chinezi le era caracteristică o anumită admirație și respect față de străini. Dar în ultimii ani a existat o răcire vizibilă în acest sens. Ei au acum un concept comun care predomină: noi, chinezii și restul lumii. Și când ei spun asta, nu se referă doar la 1,4 miliarde de populație a Chinei, dar aș spune că civilizația chineză”, a povestit el.
În ceea ce privește particularitățile Chinei, șeful TMD World Vision a remarcat că practic n-a întâlnit acolo polițiști pe stradă, ceea ce nu se poate spune despre Moldova.
„În pofida absenței oamenilor legii pe străzi, există mai multă securitate în China. Totul acolo este monitorizat de camere video, așa că orice infracțiune este cercetată foarte rapid”, spune el.
Potrivit lui Andrei Pînzaru, cel mai comun tip de plată în China este o aplicație pentru citirea unui cod QR de pe telefon.
„Acest tip de inovație în domeniul plăților i-a afectat chiar și pe cerșetorii care cer ca pomana să le fie trimisă pe telefon cu utilizarea codului QR”, a menționat el.
Solicitat să i se adreseze umanității în chineză, Andrei Pînzaru a rostit în chineză fraza: „Opriți războaiele din lume!”.
Nota „INFOTAG”: Până în prezent, TMD World Vision Ltd. a vândut în Moldova mașini ale unor mărci precum BYD Seagull, BYD Tang, BYD Song Plus, BYD Dolphin, Volkswagen ID4, Volkswagen E-Lavida, Volkswagen E-Bora, Weltmeister EX5, Weltmeister EX6 Plus, Wuling Bingo, Dongfeng EX1 Pro, Renault KZE, Nissan Silphy, Honda MNV, ORA R1, Zeekr-001. Compania are capacitatea de a importa orice marcă de mașini din China, dar se concentrează mai mult pe mașini electrice de la mărci chineze recunoscute - Zeekr, BYD, Voyah, Weltmeister, Denza, Wuling, Geely, Neta și altele.