CEL MAI MARE PRODUCĂTOR DE ULEI VEGETAL DIN MOLDOVA A ÎNCETAT PRODUCȚIA DIN CAUZA LIPSEI DE SEMINȚE DE FLOAREA-SOARELUI
Cel mai mare producător de ulei vegetal din Moldova, compania Floarea Soarelui, a oprit producția din lipsă de semințe de floarea-soarelui. Conform INFOTAG, a declarat acest lucru directorul întreprinderii, Stella Ostrovetchi.
Potrivit declarațiilor sale, ”Floarea Soarelui” nu poate achiziționa suficiente semințe de floarea-soarelui de pe piața locală și nu poate importa, deoarece mecanismul de licențiere a importurilor introdus din octombrie 2023 este practic ineficient.
”În ianuarie 2024, am încercat să obținem dreptul de import din Ucraina, dar comisia specializată din cadrul Ministerului Agriculturii nu ne-a acordat licența”, a declarat Ostrovetchi.
Managerul întreprinderii a menționat că întreprinderea poate procesa peste o mie de tone de semințe de floarea-soarelui pe zi, prin urmare, pentru a continua activitatea, sunt necesare cantități mari, pe care întreprinderea nu le poate achiziționa. Din acest motiv, în ianuarie producția a fost suspendată, acum fabrica din Bălți și Danube Oil din Giurgiulești au fost din nou oprite.
”Potrivit estimărilor noastre, pe piață au rămas doar aproximativ 100.000 de tone de semințe de floarea-soarelui. Unii fermieri nu doresc să vândă acum la prețul de piață, ci doresc să-și păstreze semințele, sperând că prețurile vor crește în vara”, a adăugat Ostrovetchi.
Asociația „Forța Fermierilor” susține că pe piață există floarea-soarelui, dar grupul Trans-Oil, care include și compania ”Floarea Soarelui”, deține monopolul pe piață și încearcă să dicteze condițiile și prețurile sale. Publicația Mold-Street scrie că ”Floarea Soarelui” achiziționează semințe de floarea-soarelui la un preț de sub 7000 de lei pe tonă, în timp ce fermierii cer prețuri între 8000 și 10.000 de lei per tonă.
La rândul său, producătorul de ulei afirmă că oferă prețul la care floarea-soarelui se vinde în regiune. Potrivit producătorului, creșterea prețurilor la materii prime va duce la creșterea prețului uleiului și va face produsul să devină neconcurențial pe piața externă.