AU ÎNCEPUT LUCRĂRILE PENTRU CONSTRUCȚIA LINIEI DE ÎNALTĂ TENSIUNE VULCĂNEȘTI - CHIȘINĂU
Ministerul Energiei a demarat vineri lucrările pentru construcția liniei de înaltă tensiune de 400 kV Vulcănești - Chișinău. Fundația pentru suporturi va începe în trei localități din sudul republicii - în Congaz, Congazciucul de Sus și Dezghinge.
Conform INFOTAG, la ceremonia de inaugurare a șantierului de construcție au participat președinta Maia Sandu, ministrul energiei, Victor Parlicov, directorul întreprinderii de stat Moldelectrica, Serghei Aparatu, și reprezentanți ai administrației publice locale și raionale din Comrat.
Șefa statului a numit construcția noii linii de înaltă tensiune „unul dintre cele mai importante proiecte din anii de independență”, „un moment de cotitură” de la o Moldovă vulnerabilă energetic la o Moldovă independentă, „liberă să aleagă de unde să cumpere energie electrică, în orice moment, la cel mai bun preț, fără presiuni și șantaj politic din exterior”.
Parlicov a remarcat că Moldova lucrează încă la trei proiecte pentru conectarea rețelelor electrice cu cele românești.
Directorul Departamentului Unificat pentru Implementarea și Monitorizarea Proiectelor din Domeniul Energiei (UCIPE), Ruslan Surudjiu, a subliniat că pentru linia de 158 de kilometri Vulcănești-Chișinău vor fi instalate aproximativ 500 de suporturi.
„Greutatea totală a liniei va fi aproape similară cu cea a Turnului Eiffel - aproximativ 10 mii de tone, iar puterea noii linii va fi de aproximativ 500 MW, ceea ce va putea asigura aproximativ 50% din consumul de energie electrică al țării în perioadele de vârf”, a informat el.
Noua linie de înaltă tensiune va trece prin raioanele Taraclia, Cahul, Leova, Cimișlia, Hîncești, Ialoveni, Găgăuzia și satul Băcioi (Chișinău). Lucrările se desfășoară în cadrul Proiectului de Dezvoltare a Sistemului Energetic și fac parte din măsurile urgente ale guvernului pentru asigurarea securității energetice a țării.
Costul proiectului, estimat până la sfârșitul anului 2025, este evaluat la 61 de milioane de euro, din care aproximativ 27 de milioane de euro sunt destinate construcției liniei. Proiectul este finanțat de Asociația Internațională de Dezvoltare din cadrul Grupului Băncii Mondiale.