FOSTUL VICEPREȘEDINTE NEMULȚUMIT DE LIPSA DE TRANSPARENȚĂ ÎN JURUL VÂNZĂRII OPERATORULUI PORTULUI GIURGIULEȘTI
Fostul vicepreședinte al Parlamentului, Alexandru Slusari, și-a exprimat nedumerirea „de ce publicul nu trebuie să știe cum decurg procesele de vânzare a companiei (Danube Logistics –„I”), care este investitorul general și operatorul Portului Internațional Giurgiulești și care aparține Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare”.
După cum relatează INFOTAG, Slusari a atras atenția pe rețelele de socializare că, după primul anunț de profil din 14 aprilie (BERD a anunțat o licitație internațională pentru a găsi un nou investitor pentru port - „I”) - „a domnit tăcerea”.
„BERD - tace, guvernul - tace, deși vorbim despre soarta obiectului de infrastructură critică a țării. Cu toate acestea, surse neoficiale arată că prima rundă a licitației a avut deja loc. Ea implică șase companii, dintre care una este înregistrată în Moldova”, a scris Slusari.
Slusari presupune „cine are un interes puternic în Moldova în controlul de jure al portului”, dar speră că „acest scenariu nu se va realiza niciodată”.
„În orice caz, dacă statul nu poate încă recâștiga controlul asupra portului, este nevoie de transparență maximă în orice tranzacție care implică această facilitate strategică. Prea multe lucruri dubioase și neverificate s-au întâmplat acolo în trecut”, consideră Slusari.
După cum INFOTAG a relatat anterior, Portul Internațional Liber Giurgiulești este situat la 133,8 kilometri de Marea Neagră, pe malul stâng al râurilor Prut și Dunăre și este singurul port din Moldova cu acces la Marea Neagră. Portul a fost format în 2006 datorită transferului a 430 de metri din coastele Dunării și Prutului de la Ucraina la Moldova și se află în imediata apropiere a frontierei moldovenești cu România și Ucraina. Portul are un terminal petrolier cu o flotă de depozitare de 63.000 de tone, două terminale de cereale, un terminal pentru alte mărfuri și un parc de afaceri. Anterior, guvernul român, prin intermediul companiei Constanța Seaport Administration, precum și MBF Port Burgas din Bulgaria și-au exprimat interesul pentru achiziționarea portului.