COMISIA EUROPEANĂ A TRANSFERAT ACORDURI DE GRANT CĂTRE MOLDOVA ȘI ROMÂNIA PENTRU ELECTRIFICAREA LINIEI CALE FERATĂ IAȘI-UNGHANI
Comisia Europeană a acordat acorduri de grant Moldovei și României pentru electrificarea liniei ferate Iași-Ungheni. Potrivit INFOTAG, granturile UE vor totaliza aproximativ 34 de milioane de euro.
Documentele au fost prezentate la o reuniune a Comitetului director pentru coordonarea transportului transfrontalier dintre Republica Moldova, România, Ucraina și Uniunea Europeană, care a avut loc la Ujgorod, Ucraina. Lucrările vor fi realizate ca parte a unui proiect comun selectat recent pentru finanțare de către Comisia Europeană prin intermediul Mecanismului pentru Interconectarea Europei (CEF).
Proiectul va implica reconstrucția unei secțiuni de 25 km, inclusiv electrificarea la ecartament european, și modernizarea infrastructurii existente. În Moldova, se vor desfășura lucrări de modernizare a Podului Eiffel peste râul Prut, de instalare a liniilor aeriene de contact de-a lungul liniei de electrificare și de aducere a infrastructurii la parametrii inițiali de proiectare. Costul acestor lucrări este de aproximativ 7,2 milioane de euro, finanțat în mod egal: 50% din bugetul de stat și 50% dintr-un grant european.
Costul total al proiectului este de 68 de milioane de euro, jumătate din acesta fiind asigurat printr-un grant european. Lucrările sunt programate să înceapă în iunie 2026 și să fie finalizate doi ani mai târziu.
Inițiativa a fost depusă în ianuarie 2025 de către Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale din Republica Moldova și a fost selectată din 258 de cereri din partea statelor membre ale UE și a țărilor partenere. Proiectul este unul dintre cele 94 de proiecte care vor primi finanțare europeană prin granturi ca parte a unui pachet de granturi în valoare totală de peste 2,8 miliarde de euro. Proiectul face parte din rețeaua europeană TEN-T centrală și este integrat în coridorul Marea Baltică-Marea Neagră-Marea Egee. Modernizarea va crește viteza trenurilor de pasageri la 140 km/h și a trenurilor de marfă la 80 km/h, reducând semnificativ timpul de călătorie și costurile de operare și îmbunătățind fiabilitatea transportului transfrontalier.

