10 măsuri de diminuare a costurilor și îmbunătățire a calității vieții cetățenilor Republicii Moldova
OPINIA SAVANȚILOR
Având în vedere evenimentele recente, situația
socio-economică din țară, discuțiile cu Prim-ministrul Republicii Moldova Pavel
Filip, care a cerut elaborarea acțiunilor necesare în vederea detensionării
situației din țară, un grup de experți ai Academiei de Științe a Moldovei au
efectuat o analiză și prezintă un studiu a10 măsuri de diminuare a costurilor
și îmbunătățire a calității vieții cetățenilor Republicii Moldova.
Acțiunile necesare a fi întreprinse de către Guvernul
Republicii Moldova pe termen scurt și mediu se axează pe următoarele obiective:
Auditarea externă a întregului sector financiar (instituțiile financiare, de
asigurări, etc) și a sectorului energetic; Stabilizarea macroeconomică; Energia
electrică; Gaze naturale; Carburanți; Diminuarea costurilor serviciilor
comunale; Majorarea salariului și indexarea pensiilor; Crearea locurilor de
muncă prin liberalizarea sectorului antreprenorial; Reformarea pieței
medicamentelor; Sporirea colectărilor la bugetul de stat.
1. Auditarea externă, cu
participarea oamenilor de știință din țară, a întregului sector financiar
(instituțiile financiare, de asigurări, etc) și a sectorului energetic.
Problemele din sectorul bancar nu se reduc doar la cele trei
bănci problematice care vor fi lichidate. Există semne că și în alte instituții
financiare există grave probleme. În acest context, pentru a identifica
problemele e nevoie de realizat o auditare integrală a sectorului pentru ca
ulterior să vină cu măsuri necesare de corecție.
Totodată, în societate s-a acumulat o mare nemulțumire
vizavi de prețurile la energie precum și de calitatea serviciilor prestate de
către companiile din sectorul energetic. Sunt mai multe semne care denotă un
comportament neonest din partea acestor actori economici (gaz, electricitate,
petrol). În acest context, se face oportună realizarea unei ample auditări a
sectorului energetic pentru a identifica, dacă sunt justificate nivelurile
tarifelor la care operează agenții economici din sectorul energetic.
2. Stabilizarea
macroeconomică.
În condițiile actuale socio-economicestabilizarea
macroeconomică este posibilă doar în cazul unei stabilități financiare
sistemice și a unei stabilității monetare. În acest sens, se impun următoarele
măsuri:
a. Consolidarea cadrului de stabilitate
financiară.
1) Redefinirea rolului Băncii Naționale a Moldovei
(BNM) și includerea în mandatul acesteia a obiectivului de asigurare a
stabilității financiare, prin realizarea amendamentelor necesare la Legea cu
privire la BNM (art. 5), care ar spori responsabilitatea BNM față de acest
obiectiv.
2) Elaborarea Rapoartelor de Stabilitate Financiară
(luând în considerare experiența țărilor membre ale UE), pentru identificarea
și dezvăluirea riscurilor asociate sistemului financiar-bancar. Elaborarea la
nivel de act normativ a indicatorilor financiari și de prudență ce prevestesc
situații de criză și stabilirea valorilor prag a acestora.
3) Consolidarea cadrului de gestionare a crizelor.
Sporirea funcționalității Comitetului Naţional de Stabilitate Financiară (CNSF)
prin intensificarea coordonării între agențiile membre. Elaborarea viziunii de
perspectivă și planului de intervenție cuprinzător de soluționare a crizelor
financiare de către CNSF, prin identificarea modificărilor necesare în
legislație.
4) Consolidarea sistemului de asigurare a
depozitelor.Consolidarea finanțării Fondului de Garantare a Depozitelor
(FGD), prin dezvoltarea unei metodologii privind fondurile țintă și modificarea
legislației privind oferirea unei linii de credit FGD din partea Ministerului
de Finanțe. Modificarea Legii privind FGD și Legii cu privire la BNM privind
includerea BNM în calitate de sursă suplimentară de finanțare back-up pentru
FGD, precum și majorarea plafonului de garantare a depozitelor în scopul
creșterii încrederii în sistemul bancar.
b. Înăsprirea supravegherii bancare.
1) Evaluarea activă a profilului de risc al băncilor.
BNM trebuie să evalueze profilul de risc al băncilor, în ceea ce privește
riscurile la care acestea sunt expuse, eficacitatea managementului riscurilor
și riscurile pe care acestea le prezintă pentru sistemul financiar. Efectuarea
analizei lunare a stabilității sistemului bancar bazată pe un set de indicatori
financiari și de prudență. Evaluarea trimestrială a vulnerabilităților
sistemului la riscul potențial de credit, valutar și de dobândă, pe baza
testelor la stres (stress-test).
2) Aplicarea aspectelor macroprudenţiale pentru abordarea
riscurilor sistemice. BNM trebuie să evalueze riscul într-un context mai
larg decât cel limitat la bilanțul contabil al băncilor individuale. Mediul
macroeconomic, tendințele business-ului, precum și acumularea și concentrarea
riscurilor în sectorul bancar au un impact inevitabil asupra expunerii la risc
a băncilor individuale. Datele bancare individuale, datele la nivel de sector,
precum și date de trend agregate colectate de către autoritățile de
supraveghere ar trebui să fie incluse în deliberările autorităților competente
responsabile pentru asigurarea stabilității financiare (indiferent dacă
activează separat de autoritatea de supraveghere), pentru a contribui la
identificarea și analiza riscului sistemic.
c. Sporirea calității guvernării corporative a
băncilor.
1) Dezvoltarea de către BNM a unei concepții consistente
privind guvernarea corporativă în băncile din Republica Moldova, aliniată
la Principiile Comitetului Basel pentru Supraveghere Bancară CBSB și alinierea
reglementărilor bancare în corespundere cu această concepție.
2) Dezvăluirea proprietății și a structurilor de
control. BNM trebuie să pună în aplicare în mod ferm și eficient normele
legale privind cerințele de identificare a beneficiarilor finali și de control
în bănci, acțiuni care ar contribui la îmbunătățirea monitorizării
tranzacțiilor cu părțile afiliate și a cadrului global de gestionare a riscului
în bănci. Factorii de decizie trebuie să stabilească în calitate de prioritate
de top a cadrului de reglementare - dezvăluirea proprietății și a structurilor
de control, să dezvolte un plan de acțiuni, să studieze abordări alternative
pentru a cere dezvăluirea proprietății și pozițiilor de control. Dezvăluirea
acordurilor dintre acționari este, de asemenea, necesară.
3) Eliminarea conceptului de proprietate
nominală/deținător nominal din lege. Proprietatea nominală este permisă
prin lege, ceea ce contribuie la lipsa de transparență a acționarilor. În
realitate este prezentă doar dezvăluirea primului nivel - cel al proprietății
nominale, cu societăți off-shore fantomă adesea utilizate pentru a ascunde
identitatea proprietarilor reali.
4) Reducerea pragului pentru aprobarea de către acționari
a tranzacțiilor de proporții (de exemplu, de la 50 la 25 la sută din
valoarea activelor societății), în special în cazul în care vânzarea se face
către o parte afiliată. În prezent, această decizie se ia de către consiliul de
administrație. Adunarea generală a acționarilor hotărăște cu privire la astfel
de tranzacții doar în cazul în care valoarea acesteia depășește 50% din
valoarea activelor societății.
5) Sporirea calității consiliilor băncilor.
Experiența bancară occidentală sugerează necesitatea efectuării periodice a
unor evaluări riguroase ale activității consiliului băncii și membrilor
acestora, raportul de evaluare fiind disponibil publicului interesat. Acest
lucru este important pentru a asigura că consiliul și membrii săi individuali
își exercită sarcinile în mod corespunzător și că în componența consiliului
sunt incluse persoane caracterizate prin profesionalism, întrunind, totodată,
și alte cerințe specifice înaintate de instituția de supraveghere bancară.
Consiliile băncilor ar trebui să-și amelioreze nivelul de calificare și
competențe.
6) Constituirea comitetelor de audit în bănci.
Comisiile de Cenzori nu pot substitui comisia de audit, constituirea căreia
este acum recomandată pe plan internațional. Ținând cont de tendința globală în
care rolul și responsabilitatea Consiliului sunt tot mai evidențiate și
sporite, eliminarea Comisiilor de Cenzori prin transferarea funcțiilor acestora
comitetelor de audit ar trebui să fie considerată ca fiind una dintre opțiunile
de politică.
7) Punerea în aplicare a principiilor guvernanței
corporative. BNM ar trebui să pună mai mult accent pe promovarea bunei
guvernanțe corporative în bănci și să verifice dacă băncile într-adevăr au
adoptat și a pus în aplicare în mod eficient politicile sănătoase de guvernanță
corporativă. Recomandăm în această privință elaborarea unui Cod de Guvernanță
Corporativă pentru bănci, de către BNM în comun cu Comisia Națională a Pieței
Financiare, sub formă de template, în baza căruia băncile să elaboreze codul
propriu. La elaborarea acestui cod trebuie să se țină cont de Principiile
Comitetului Basel pentru Supraveghere Bancară (CBSB) aferente guvernanței
corporative.
d. Asigurarea stabilității monetare.
Regimul de țintire directă a inflației promovat de BNM pe
parcursul ultimilor ani, prin prisma evenimentelor de la sfârșitul anului 2014,
începutul anului 2015 și-a dovedit ineficiența pentru menținerea condițiilor de
stabilitate economică și dezvoltare economică durabilă.
În aceste condiții, drept o măsură de asigurarea a
stabilității sistemului financiar al țării, ar fi modificarea obiectivului
fundamental de politică monetară, care ar avea drept scop nu doar menținerea
stabilității prețurilor, dar și protejarea economiei de fluctuațiile excesive
ale cursului de schimb valutar. Propunem ca BNM să formuleze acum un obiectiv
mixt de politică monetară, care pe de o parte, ar urmări stabilitatea
prețurilor pe termen lung, iar pe de alta, ar oferi băncii centrale pârghii de
intervenție în vederea menținerii prețului monedei naționale în anumite limite
prognozabile.
e.Consolidarea pieții asigurărilor obligatorii de
răspundere civilă pentru pagube produse de autovehicule și „Cartea
Verde”.
Tarifele pentru acest tip de asigurări sunt revizuite anual
și aprobate de Comisia Națională a Pieței Financiare. În același timp, în
conformitate cu metodologia existentă, tarifele ar trebui să includă costurile
asiguratorilor pentru activități de afaceri, care nu pot depăși o treime din
totalul tarifului, în timp ce două treimi merg la plata creanțelor de
asigurare. Cu toate acestea, în ultimii zece ani, ca urmare a dublării
tarifelor, asiguratorii au colectat de la asigurați 3,8 miliarde lei, în timp
ce indemnizațiile de asigurări au atins cifra de doar 1,26 miliarde lei. Aceste
acțiuni însă nu sunt suficiente. În prezent, a fost adoptată decizia de a
majora tarifele actuale cu aproximativ 20%.
3. Energia
electrică.
Actualmente, Republica Moldova procură energia electrică cu
0,06795 dolari/kWh sau 1,35 lei/kWh. Consumatorii achită în mediu 2,16 lei/kWh.
80 bani la fiecare kWh revine furnizorilor și companiilor de distribuție sau
60% din costul de import al energiei electrice.
Este necesar să conștientizăm, că costul 1kWh produs la
centrala de la Cuciurgan este direct legat de costul gazelor naturale livrate
la această centrală. Prin calcule a fost demonstrat că la un cost al gazelor
naturale de157$/1000m3, excluzândintermediarul
Energokapital,tariful poate fi redus cu 9%. Însă, în realitate, conform
diferitor surse, centrala de la Cuciurgan procură gazele naturale cu un preț
mult mai mic. De exemplu, în sursa
dată, se arată, că centrala procură gazele naturale cu un preț special de
42$/1000 m3. Dacă luăm în calcul acest preț la gaze naturale, atunci
1kWh de energie electrică produsă la centrala de la Cuciurgan ar trebui să
coste 2,8 dolari cenți (1,3 cenți costul gazului și 1,5 cenți producerea 1
kWh). Aceasta înseamnă, că prețul pentru energia electrică importată ar trebui
să fie cu 58% mai mic, ceea ce ar conduce la micșorareatarifului pentru
consumatorii finali până la 1,5 lei/kWh.
De menționat, că dacă centrala de la Cuciurgan ar procura
gazele naturale le prețul mediu de piață (250 $/1000m3), atunci
aceasta nu ar mai fi capabilă să concureze. Dacă Republica Moldova nu va reuși
în scurt timp să realizeze interconexiunea cu România va fi nevoită să procure
energie electrică la prețuri exagerate de mari.
4. Gaze naturale.
Pe parcursul ultimilor 18 luni prețul la petrol a scăzut cu
70%. Deoarece metodologia de calcul a tarifelor la gazele naturale este
indirect dependentă de prețulla petrol,prețul de procurarea a gazelor naturale
pe parcursul ultimilor 18 luni a scăzut cu 44%. Astfel, Republica Moldova a
achiziționat în 2014, 1000m3 de gaze naturale cu 374$, în 2015
trimestrul I cu 310,9$, în 2015 trimestrul II cu 252,2$, iar începând din
trimestrul III 2015 și până în prezent cu 210$.De menționat, că în această
perioadă pentru consumatorii finali prețul nu s-a redus și din contra s-a
majorat cu 9,8% în iulie 2015 pe motivul deprecierii leului față de dolar cu
aproximativ 60%.
Dacă luăm în calcule amendamentul „Furdui”, care a inclus
din iulie 2014 o taxă suplimentară pentru transportarea gazelor naturale ce
constituie peste 330 mln.lei anual, atunci odată cu anularea acestui amendament
se poate de redus tariful pentru consumatori cu cel puțin 5%. Însă, este corect
ca banii încasați ilegal prin acest amendament să fie luați în calcul la
revederea tarifului șiatunci s-ar putea reduce tariful la gazele naturale
pentru consumatori cu aproximativ 10%.
5. Carburanți.
În ultima jumătate de an, prețurile mondiale au scăzut de
patru ori. De exemplu, costul unui baril de țiței Brent a scăzut de la $ 115
până la $ 26-28 în ultima decadă pe piața mediteraneeană. Un scenariu similar a
fost și pentru cotările produselor prelucrate. Cu toate acestea, în Republica
Moldova 1 litru de benzină A-95 a scăzut începând cu vara anului 2014 până în
vara anului 2015 de la 18,5 lei la 18,2, iar recent a fost vândut în mediu cu
16,7 lei. Noului guvern i-a fost promisă o reducere suplimentară de 60 bani. Și
asta în pofida faptului că valoarea importurilor în doar ultimele șase luni a
scăzut de la 9,5 lei pe litru la 5,5-5,7 lei. Aceasta semnifică că dacă la
această sumă nu este perceput TVA, atunci la benzinării benzina A-95 trebuie
să fie vândută la ora actuală la prețuri mai mici decât 14 de lei per
litru.
De menționat, că în Republica Moldova preturile la
carburanți sunt mai mici decât în tarile vecine (România, Ucraina). Din vară și
până în prezent prețul benzinei la pompă în România a scăzut cu peste 22% în
pofida faptului ca accizele și TVA constituie în jur de 60%. În Republica
Moldova accizele și TVA sunt mai mici cu aproximativ 20-25%. Aceasta înseamnă,
că carburanții ar mai putea fi ieftiniți cu cel puțin 20%.
6. Diminuarea
costurilorserviciilor comunale.
Ministerul Economieitrebui să elaboreze un mecanism de
asigurare a unui salariu minim, care să fie corelat cu varierea cursului
valutar astfel, ca populația să poată asigura plata serviciilor comunale și să
aibă un nivel de trai decent.Nivelul serviciilor comunale nu trebuie să
depășească 25-30% din salariul minim.
7. Majorarea salariului și
indexarea pensiilor.
Salariul minim garantat în sectorul real al economiei de la
1 mai, 2015 este de 1900 lei pe lună. Salariul minim pentru prima categorie de
lucrători în sfera bugetară – 1000 lei pe lună. Majorarea tarifelor la gazele
naturale și energia electrică va diminua puterea de cumpărare a cetățenilor,
îndeosebi a persoanelor social vulnerabile, după cum este relevat în următorul
tabel:
Astfel, în cea mai rea situație se află lucrătorii din sfera
bugetară, mai ales partea celor cu o remunerare mai joasă. Pentru a consolida
protecția lor socială și de a compensa pierderile cauzate de majorarea
tarifelor la gazele naturale și energia electrică, este necesar, în primul
rând, de a majora salariul minim în sfera bugetară. În rezultatul acestei
majorări salariul minim din sfera bugetară ar trebui să ajungă mărimea
minimului de existență a persoanelor apte de muncă. Pentru a nu crea o presiune
excesivă asupra bugetului de stat, această majorare este necesar de a o efectua
treptat pe parcursul a câțiva ani. În anul 2016, este oportun de a stabili
majorarea salariului minim în sfera bugetară la nivelul de 25-30%.Pentru
aceasta în proiectul bugetului de stat pentru anul 2016 este necesar de a
prevedea mijloacele bănești corespunzătoare.
În 2016, este necesar de a păstra mecanismul de indexare
utilizat în anii anteriori. Potrivit acestuia, coeficientul de
indexare se calculează în baza mediei aritmetice a mărimii creșterii Indicelui
Prețurilor de Consum (IPC) și creșterea salariului mediu pe economie în anul
2015. În legătură cu faptul, că încă lipsesc datele oficiale privind IPC și
salariul mediu (la data de 25.01.2016), calcularea concretă a coeficientului de
indexare poate fi efectuată mai târziu. Efectuarea indexării pensiilor la 1
aprilie 2016 va necesita resurse financiare substanțiale, care trebuie
prevăzute în bugetul asigurărilor sociale pentru anul 2016.
1. Crearea locurilor de
muncă prin liberalizarea sectorului antreprenorial.
Instabilitatea economică, reglementările ineficiente, care
adesea au un impact inadecvat; parteneriatul slab și nivelul scăzut de
încredere intre autoritățile publice și mediul de afaceri servesc ca o barieră
pentru inițiereași dezvoltarea întreprinderilor și crearea noilor locurilor de
muncă.
Pentru a facilita crearea de locuri de muncă în afaceri,
este recomandabil de a implementa, pe termen scurt, următoarele acțiuni:
a. Pentru antreprenorimici –contribuirea la
dezvoltarea afacerilor de familie și definirea acestui termen, prin efectuarea
modificărilor corespunzătoare în legislația privind antreprenoriatul, precumși
facilitarea transferului de întreprinderi prin moștenire sau prin donație,
respectiv reducerea impozitului pe succesiune/cadouri.
b. Pentru întreprinderile cu potențial de creștere -
contribuirea la dezvoltarea a clusterelor de afaceri. În acest scop este
necesară dezvoltarea și aprobarea documentelor de politici - Strategia de
dezvoltare a clusterilor, bazată pe Harta de dezvoltare clusterială.
c. Simplificarea procedurii de lichidare a
întreprinderi (eliminarea din Registru), deoarece mulțipotențiali
antreprenori cunosc cât este de ușor să deschizi o întreprindere, dar în
același timp, cât este de dificil și costisitor este lichidarea ei oficială. În
acest sens, lichidarea unei întreprinderi este un obstacol pentru crearea celor
noi.
Totodată, este necesară evaluarea contribuției la
completarea bugetului a impozitului pe venit, reținut în mărime de 3% din
venitul din activitatea operațională a microîntreprinderilor, care au obținut
venit din activitățioperaționale în sumă de până la 100 000 lei. Considerăm
oportună oferireamicroîntreprinderilor posibilității de a alegevarianta de
impozitare (3% din venitul din activitatea operațională sau la cota standard a
impozitului din venitul impozabil).
Anumite măsuri pentru compartimentul dat, prezentate mai
jos, urmează a fi implementate în termeni cât mai restrânși:
1) Dezvoltarea unei campanii pe promovare a consumului de
produse autohtone;
2) Facilitarea accesului producătorilor interni în rețelele
naționale de comercializare;
3) Canalizarea fondurilor naționale de finanțare a
agriculturii către crearea infrastructurii post-recoltare, inclusiv de
depozitare și conectarea producătorilor naționali la infrastructura dată
(această acțiune ar permite producătorilor locali să își păstreze recoltele în
așteptarea unei conjuncturi favorabile a pieței mondiale);
4) Diversificarea geografică a fluxurilor migraționale.
2. Reformarea pieței
medicamentelor.
Cetățenii Republica Moldova au acces foarte limitat la cele
mai recente progrese din farmacologie – aproximativ la doar un procent. În
ultima redacție a Catalogului Național de Prețuri la Medicamente, în prima sa
anexă sunt reflectate doar 11751 de poziții înregistrate din cele 350 mii de
denumiri înregistrate în lume. În acest scop este necesară coordonarea
prețurilor de achiziționare a acestora la Agenția Medicamentului și
Dispozitivelor Medicale (AMDM). În acest Catalog există și o a doua anexă cu
prețuri la medicamente în lei și în valută străină. Și aceasta are deja doar
5317 poziții. În realitate pot fi importate doar aproximativ jumătate din
acestea.
Problema actuală esențială pentru farmaciști vizează anume
aceste prețuri fixe în lei, de la care, conform regulilor în vigoare, nu sepot
face abateri nici măcar cu un bănuț. Totodată, importatorilor - angro li se
permite o majorare maxim posibilă a prețului producătorului cu 15%, iar
farmaciilor – cu 25%. În consecință, potrivit evaluărilor experților
farmaciști, deficitul de medicamente în prezent constituie 30-35%.
Procedurile existente de reexaminare a prețurilor aprobate
anterior și incluse în acest Catalog sunt extrem de birocratizate și, de
regulă, de foarte lungă durată. Și aceasta în timp ce la schimbarea cursului
valutei naționale cu peste 5% aceste prețuri trebuiecorectate.
Reglementarea pieței medicamentelor necesită o reformă
fundamentală. Cu cât aceasta se întârzie, cu atât mai complicată și mai
costisitoare va fi achiziționarea medicamentelor necesare.
O analiză detaliată ce vizează piața medicamentelor poate fi
accesată la următorul
link
3. Sporirea colectărilor
la bugetul de stat.
Pentru a sprijini acțiunile propuse sunt necesare
implementarea măsurilor de sporire a cuantumului și eficacității colectării
impozitelor și taxelor. Estimările denotă că potențialul de colectarea
impozitelor și taxelor la buget de stat,actualmente, pot crește cu40-50%.
Pentru a explora aceste oportunități se impune o analiză de ansamblu a
sistemului fiscal, cu participarea experților delegați de comunitatea
științifică, care este gata să contribuie la elucidarea problemelor enunțate.
Totodată, anumite măsuri, prezentate mai jos, urmează a fi implementate în
termeni cât mai restrânși:
a. Consolidarea administrării fiscale prin lupta cu
evaziunea fiscală.
1) Organizarea de către Serviciul Fiscal a echipelor mobile
de inspectori calificați (4-5 persoane), care vor efectua controale
instantanee, pentru verificarea bonurilor de casa, facturilor etc;
2) Lupta cu salariile în plic;
3) Dezvoltarea infrastructurii cardurilor bancare;
4) Obligarea tuturor companiilor să achite salariul prin
transferul bancar;
5) Majorarea drastică a amenzilor aplicate companiilor care
practică ocuparea forței de muncă informală, consolidarea încrederii populației
în durabilitatea sistemului pensiilor, implementarea unor rapoarte online prin
care populația să poată verifica modul în care sunt cheltuiți banii
publici.
b. Modificarea politicii fiscale în scopul colectării
veniturilor, dar și a stimulării mediului de afaceri.
1) Substituirea unor impozite arhaice (ex. patenta) cu noi
forme de impozitare;
2) Oferirea agenților economici plătitori de TVA a
oportunității de introducere treptată a plății impozitului pe venit de la 0 %
la 12 % (pe trepte);
3) Scutirea agenților economici pentru 2 ani de
contribuțiile sociale pentru fiecare tânăr, angajat în primul an după
absolvire.
4) Scutirea fiecărui tânăr, nou angajat în termenul de 2 ani
după absolvire de la achitarea contribuțiilor sociale.
c. Consolidarea potențialului de export. Trecerea de la
exportul materiei prime la produse cu valoare adăugată înaltă.
După cum este cunoscut, începând cu 1 septembrie 2014, a
fost pus în aplicare un set de măsuri pentru a crea o zonă de liber schimb cu
Uniunea Europeană. Un acord similar este încheiat și cu Turcia. Dar deja în
primele patru luni de regim preferențial, începând cu 1 septembrie 2014, pe
piața europeană a fost înregistrat un minus de 0,4%. Și aceasta în pofida unui
an foarte roditor și a faptului că exporturile către Rusia au fost, practic,
reduse. Ca rezultat, unele produse chiar dacă nu au rămas pe câmp, oricum au
rămas nesolicitate.
Nu sunt încurajatoare nici rezultatele primelor 11 luni ale
anului 2015: pe fundalul unei scăderi totale a exporturilor cu 16,4%,
exporturile în UE s-au diminuat de asemenea, cu 2,3%. În Turcia – cu 42,7%.
Exportul în Federația Rusă în ultimii 2 ani a scăzut de două ori și
jumătate.
În special merită de atras atenția asupra structurii
exportului către UE, care este de 1,6 ori mai mic decât importul. Aproximativ
3/4 sunt produsele din materii prime furnizate de client conform documentației
sale tehnice (seturi de cabluri pentru vehicule, articole de îmbrăcăminte și
tricotaje, pielărie și încălțăminte) și re-exporturi. Din restul exporturilor,
2/3 sunt materii prime (grâu, porumb, semințe de floarea soarelui, nuci, etc.)
și 1/3 - sucuri concentrate, ulei de floarea soarelui, vin și zahăr. Restul
rămas este în cantități mici.
Trebuie să conștientizăm că Republica Moldova stagnează din
punct de vedere tehnologic față de producătorii din Vest. O parte considerabilă
a produselor agricole sunt produse în cadrul gospodăriilor casnice. În Europa,
subvenționarea sectorului agrar este de zece ori mai mare.
Este necesar nu doar de a obține eliminarea restricțiilor
cantitative la exporturile către Federația Rusă, dar, de asemenea, și
eliminarea taxelor vamale în conformitate cu normativele OMC, introduse la 1
septembrie 2014.
Academician Gheorghe Duca,
Președintele Academiei de Științe a Moldovei
Tel. 0 (22) 27 03 39, Email:
[email protected]
Dr. hab. Alexandru Stratan,
Directorul Institutului Național de Cercetări
Economice,
Tel. 0 (22) 50 11 00, Email:
[email protected]
Dr. Mihai Tîrșu
Directorul Institutului de Energetică
Tel. 0 (22) 72 70 40, Email:
[email protected]
Опублікував:Любитель Юрий